Zákonné povinnosti povodňové orgánu obce

<< Klikněte pro zobrazení obsahu >>

[Důležité stránkyOrganizační část > Činnost a jednání PK >

Zákonné povinnosti povodňové orgánu obce

Povodňové orgány obcí ve svých územních obvodech v rámci zabezpečení úkolů při ochraně před povodněmi (§ 78 zákona č. 254/2001 Sb.)

a)potvrzují soulad věcné a grafické části povodňových plánů vlastníků (uživatelů) pozemků a staveb, pokud se nacházejí v záplavovém území nebo zhoršují průběh povodně (§ 71 odst. 4), s povodňovým plánem obce,

b)zpracovávají povodňový plán obce a předkládají jej k odbornému stanovisku správci povodí, v případě drobných vodních toků správci těchto vodních toků,

c)provádějí povodňové prohlídky,

d)zajišťují pracovní síly a věcné prostředky na provádění záchranných prací a zabezpečení náhradních funkcí v území,

e)prověřují připravenost účastníků ochrany podle povodňových plánů,

f)organizují a zabezpečují hlásnou povodňovou službu a hlídkovou službu, zabezpečují varování právnických a fyzických osob v územním obvodu obce s využitím jednotného systému varování,

g)informují o nebezpečí a průběhu povodně povodňové orgány sousedních obcí a povodňový orgán obce s rozšířenou působností,

h)vyhlašují a odvolávají stupně povodňové aktivity v rámci územní působnosti,

i)organizují, řídí, koordinují a ukládají opatření na ochranu před povodněmi podle povodňových plánů a v případě potřeby vyžadují od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc,

j)zabezpečují evakuaci a návrat, dočasné ubytování a stravování evakuovaných občanů, zajišťují další záchranné práce,

k)zajišťují v době povodně nutnou hygienickou a zdravotnickou péči, organizují náhradní zásobování, dopravu a další povodní narušené funkce v území,

l)provádějí prohlídky po povodni, zjišťují rozsah a výši povodňových škod, zjišťují účelnost provedených opatření a podávají zprávu o povodni povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností,

m)vedou záznamy v povodňové knize.

 

Podle osvědčených zkušeností z povodně v r.1997 je ve městě Hodonín navržena vícestupňová povodňová komise města = PK ORP

Počet členů povodňové komise města narůstá kumulativním způsobem podle průběhu povodňové situace ve městě. Čím je povodňová situace složitější, tím více má členů, profesionálních pracovníků MěÚ Hodonín a dalších, kteří se do práce povodňové komise zapojují a naopak. Pro řešení běžných situací při 2. a 3. SPA zcela postačuje užší povodňová komise.

Trvá-li 2. a zejména 3. SPA již delší dobu a povodňová situace se zhoršuje natolik, že bude zapotřebí zahájit zabezpečovací a záchranné práce, svolává se rozšířená povodňová komise.

Při dalším zhoršování povodňové situace při 3. SPA se svolává rozšířená povodňová komise ORP (řádná PK ORP se rozšíří o další zástupce – zástupce největších ohrožených podniků apod.) a začíná se připravovat, zabezpečovat, případně provádět vlastní evakuace příslušné části měst. Toto je okamžik, kdy řízení přebírají příslušné územní orgány krizového řízení podle zákona o krizovém řízení. PK ORP se pak stává součástí krizového řízení.

Toto vícestupňové řešení povodňové komise má tu výhodu, že pracovníci (členové různých stupňů povodňové komise) nejsou zbytečně vytrháváni z pracovního procesu a řeší se jen ty záležitosti, které je nutné v příslušném čase řešit.

 

Soubor: c_pk_povinnosti.htm


Organizační část > Činnost a jednání PK > Zákonné povinnosti povodňové orgánu obce

   | tisk | nahoru |

stránka aktualizována: 20.11.2017, publikována: 14.5.2018